#1000 Brygget 18.07.13. 250ml. 10,00% ABV. 50 IBU. Medium orangebrun (lysere i virkeligheten enn på bildet), lett disig. Kraftig krydderpreg både på nese og i munn, hovedvekt på ingefær, også kanel og DSCN1297mange andre krydder jeg ikke helt klarer å sette navn på, frukt retning appelsin, overraskende lett munnfølelse i midtpartiet med tanke på styrkegraden, men det smeller skikkelig til på slutten hvor krydder og alkohol går sammen og varmer hele veien fra svelget og ned i maven, ettersmaken sitter i mange minutter. Dette blir en litt for skarp krydderprofil for min smak og jeg håper at lagring vil runde det av.

#1001 Brygget 19.07.13. 250ml. 10,01% ABV. 50 IBU. Tett og sort i glasset, knapt gjennomlysbar. Fyldig og viskøs i munnen, sødmefull og krydret med innslag av ingefær, røstet malt, kaffe, mørk sjokolade, anis og litt granbar, rund og rik, varmer i strupen på vei ned og sitter en god stund. Et meget godt og bedre balansert øl enn #1000. Den ekstra sødmen gjør godt og runder av det kraftige krydderpreget. Drikker godt nå, men også denne vil nok bli bedre med lagring.

Begge ovennevnte produkter er brygget i anledning av at Nøgne Ø har nådd 1000 batcher med øl siden starten. Begge er også brygget med inspirasjon fra fortellingene 1001-natt og har et distinkt preg av midt-østens krydder. I skrivende stund er #1001 det jeg liker best siden jeg syns #1000 blir for skarp. Mulig dette vil endre seg over tid. Jeg har to sett til og prøver igjen neste jul.

