Enda et øl jeg trodde jeg hadde omtalt for lenge siden.Kinn - Bøvelen
750ml. 9,5% ABV. Medium+ orangebrun, disig. Lett sødme i anslaget, god fylde, fruktig med innslag av banan, appelsin og den umiskjennelige belgiske gjæren, relativt maltpreget i forhold til en belgisk trippel, distinkt humlebitterhet hele veien ut, ok lengde.
Beskrivelsen på Kinns hjemmeside sier: «Typisk belgisk øl har ein dempa maltkarakter, lett kropp, sparsomt med humle, god karbonering og ein kraftig aroma som stammar frå gjæringsprosessen.»
For meg stemmer ikke dette helt når det gjelder Bøvelen. Jeg syns maltkarakteren er svært fremtredende, det samme med humlen og karboneringen er moderat. Ølet er også ganske fyldig så jeg syns ikke dette er noen typisk belgisk trippel selv om smaken som sådan er helt fin.

