Et av europas eldste bryggerier. Selve slottet Eggenberg kan spore sin opprinnelse helt tilbake til år 971. Kommersiell brygging har funnet sted siden 1681 og siden 1803 har Eggenberg vært i familien Forstinger/Stöhrs eie. Samichlaus brygges kun én gang i året, på den 6. desember og lagres deretter i 10 måneder før det tappes på flaske. Dagens eksemplar er flasket i 2011, altså brygget 06.12.10.

330ml. 14% ABV. Mahognibrun, klar. Tilnærmet uten skum, men med en kremete mousse i munnen. Stor fylde med fremtredende maltsødme, smørbukk-karamell, innslag av tørket frukt retning fiken/sviske, og en fremtredende alkoholvarme fra midtpartiet og helt ut i finish, medium+ lengde.
Et dessertøl i en «svær» og litt krevende stil som jeg antar det vil være delte meninger om. For min del er inntrykket positivt og jeg koste meg over to dager med denne flasken. Kan nytes som et alternativ til hetvin til smaksrike, faste oster og kraftige sjokoladekaker.
Skal angivelig bli bedre med flere års lagring. Jeg angrer på at jeg kun kjøpte en flaske i fjor og skal kjøpe noen fler i år. Så får vi se hva som skjer i årene fremover.

