Et samarbeidsprosjekt mellom Ringnes og Garret Oliver i Brooklyn Brewery. Brygget er inspirert av Ringnes’ julebokk, men er ingen juleøl.  I stil en dobbel-bock eller «vinter-øl» som de selv sier. Jeg var så heldig å få et eksemplar til test. Har også fått være med da en del av batchen ble tappet på bourbonfat for videre lagring. En artikkel om det kommer senere. Omtalen her gjelder den vanlige utgaven av Imperial Polaris som for øvrig kommer i salg i polets novemberslipp.

330ml. 10% ABV. 45 IBU. Mørk brun med kraftig rødskjær. Sødmefull nese med innslag av malt, karamell, honning og appelsin, snev av kanel(?), det er også tilsatt kaffe i brygget, men jeg syns ikke det kommer så godt frem i smaksbildet. Medium fylde, nydelig innsmigrende sødme med godt balansert humlebitterhet, følger duften, fast finish med utmerket lengde.
Et nydelig øl med flott balanse. Veldig ferskt og trenger flaskemodning, men dette er uten tvil det beste Ringnes har frembragt til dags dato. Syns faktisk den minner litt om Schous’ Juleklassiker (polutgaven) fra 2003. Sistnevnte kommer høyt på listen over de beste juleøl jeg har smakt fra de store bryggeriene. Man kan bare glede seg til de bourbonlagrede flaskene kommer ut. Det kan blir ren magi!

Oppdatering 22.11.14:
Har drukket noen flasker i løpet av de drøyt 2 årene som er gått. Syns ikke det har skjedd så veldig mye smaksmessig. Kanskje litt mer maltsødme og et tydeligere honningtouch? Fremdeles et meget godt øl. Min siste flaske nå. Synd, det hadde vært moro å følge denne enda lenger. Ikke at jeg tror den blir noe særlig bedre, men hvem vet?

